Vanmorgen hoorde ik op de radio van Antonio Vivaldi een concert voor dubbeltrompet. Ik stel me dan voor hoe de meisjes in het weeshuis waar Vivaldi een orkest formeerde dit uitvoerden. Wat waren die meisjes t.o.v. de kinderen die thuis woonden bij hun ouders beter af. In de 18e eeuw mochten meisjes, vooral bij gewone mensen toch niets anders dan werken of het klooster ingaan, maar ook daar moesten de meesten eenvoudige taken uitvoeren. Eens opzoeken wat we meer kunnen weten over de tijd waarin Vivaldi leefde en de cultuur uit die tijd.
Ook wij zijn ontzettend rijk, nu luister ik via youtube weer naar dit concert. Uitgevoerd met Maurice André en Neville Marriner, geweldig mooi. Wat ben ik een geluksvogel, nu ik niet meer hoef te werken, maar van deze muziek kan genieten.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten